آموزش شنا (رضا ملازینل)

آموزش شنا زیر نظر مربی رسمی فدراسیون شنا 🇮🇷 کارشناس تربیت بدنی📕 آموزش شنا از مبتدی تا پیشرفته

آموزش شنا (رضا ملازینل)

آموزش شنا زیر نظر مربی رسمی فدراسیون شنا 🇮🇷 کارشناس تربیت بدنی📕 آموزش شنا از مبتدی تا پیشرفته

فواید شنا برای لاغری سریع و بدون بازگشت

چهارشنبه, ۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۴۸ ب.ظ

فواید شنا برای لاغری سریع و بدون بازگشت

شنا یک چالش عالی برای کاهش وزن و بهبود سلامت شماست. با شنا کردن تمام گروه‌های عضلانی اصلی بدن به تحرک واداشته می شود و حتی پس از پایان تمرین همچنان کالری می‌سوزاند. فعالیت شنا همچنین به شما در ایجاد استقامت، قدرت و تناسب قلبی-عروقی کمک می نماید. فواید شنا برای لاغری از معدود مواردی است که بر روی مفاصل و استخوان های شما فشار وارد نمی کند و حتی می تواند آسیب دیدگی را کاهش دهد.

 

آیا شنا واقعا لاغر می کند؟

بله. شنا یک نوع ورزش پرطرفدار و موثر است که می تواند به افراد در کاهش وزن کمک شایانی کند. با این حال، تاثیر شنا در لاغری بستگی به عوامل متعددی مانند شدت، مدت زمان، فرکانس و نوع شنا، همچنین رژیم غذایی فرد، متابولیسم، فرم بدن و ژنتیک دارد.

برخی برآوردهای کلی را می توان بر اساس کالری سوزانده شده توسط شناگر و کالری مورد نیاز برای کاهش وزن همان شخص انجام داد. بر اساس انتشارات سلامت هاروارد بر فواد شنا برای لاغری، یک فرد 70 کیلوگرمی می تواند حدود 223 کالری را در 30 دقیقه شنای آزاد با سرعت متوسط یا حدود 372 کالری را در 30 دقیقه شنای شدید پروانه بسوزاند.

بنابراین، اگر فردی هر روز 30 دقیقه با شدت متوسط شنا کند و رژیم غذایی خود را تغییر ندهد، به طور بالقوه می تواند در عرض 15 تا 16 روز حدود نیم کیلوگرم وزن کم کند. با این حال، این یک تخمین بسیار تقریبی است که تغییرات فردی یا سایر عواملی که ممکن است بر کاهش وزن تأثیر بگذارد را در نظر نمی‌گیرد. پس اگر با تمرینات قدرتی یا پیاده روی و نیز رژیم غذایی مناسب همراه شود، کالری سوزی چندین برابر اتفاق می افتد.

برای بهینه سازی فواید کاهش وزن با شنا، توصیه می شود آن را با یک رژیم غذایی متعادل و سالم ترکیب کنید که کسری کالری در حدود 500-1000 کالری در روز ایجاد شود. همچنین بهتر است که شدت، مدت و نوع شنا را تغییر دهید تا بدن را به چالش بکشید و از خستگی ناشی از تکرار جلوگیری کنید.
 

فواید شنا برای لاغری به صورت زیر است:

افزایش سرعت متابولیسم

شنا می تواند سرعت متابولیسم شما را افزایش دهد، به این معنی که در طول روز کالری بیشتری می سوزانید. شنا همچنین می تواند میزان متابولیسم شما را در حالت استراحت نیز افزایش دهد، یعنی کالری سوزی در زمانی که فعال نیستید هم ادامه دارد.


کمک به چربی سوزی

شنا می تواند به کاهش چربی و ساخت توده عضلانی بدون چربی کمک کند. عضله کالری بیشتری نسبت به چربی می سوزاند، بنابراین داشتن عضلات بیشتر به شما در حفظ وزن سالم کمک می کند. چربی سوزی از خواص شنا برای لاغری است که بسیار مورد توجه می باشد.


کاهش اشتها

شنا می تواند اشتهای شما را کاهش دهد و وعده های غذایی شما را کنترل کند. همچنین احساس سیری و رضایت منتقل کرده و سطح هورمون های گرسنگی را کاهش می دهد و نیز شنا می تواند به شما در تنظیم سطح قند خون و جلوگیری از هوس کردن و گرسنگی های کاذب کمک نماید.


بهبود اندام بدن

شنا می تواند ترکیب و فرم بدن شما را بهبود بخشد. همچنین ماهیچه های بدن با شنا کردن تقویت می شوند و وضعیت کلی بدن را بهبود می بخشند که باعث می شود لاغرتر و با اعتماد به نفس بیشتر به نظر برسید.
تاثیر هر یک از انواع شنا کردن در کالری سوزی چقدر است؟

طبق گزارش کالج پزشکی ورزشی آمریکا با یک ساعت شنای مداوم میزان کالری سوزی به صورت زیر است:

 

وزن (کیلوگرم)

حداکثر کالری سوزی

شنا کردن با سرعت بالا

حداقل کالری سوزی

شنا کردن با سرعت کم

90 930 650
70 704 493
60 590 413

برای به حداکثر رساندن فواید شنا برای لاغری یا همان هدف کاهش وزن، باید نکات و توصیه هایی را دنبال کنید. ابتدا باید حداقل سه بار در هفته به مدت 30 تا 60 دقیقه در هر جلسه شنا کنید. شما باید شدت، سرعت و نوع حرکت شنا را تغییر دهید تا بدن خود را به چالش بکشید و از تکرار جلوگیری کنید. همچنین باید تمرینات اینتروال را انجام دهید، که در آن دوره‌های با شدت بالا و کم شدت را به تناوب جابه جا کنید. این می تواند به شما کمک کند کالری و چربی بیشتری را در زمان کمتری بسوزانید.

کالری سوزی دقیق از فردی به فرد دیگر متفاوت است. یک فرد قد بلندتر و سنگین‌تر نسبت به یک فرد کوتاه‌قدتر و سبک‌تر کالری بیشتری در هر تمرین می‌سوزاند.

مسلما یک ساعت کامل با سریع ترین سرعت خود شنا نخواهید کرد و همچنین با سرعت بسیار آهسته شنا نخواهید کرد. بنابراین به احتمال زیاد می توانید انتظار کالری سوزی را جایی در وسط محدوده ذکر شده به صورت میانگین در نظر بگیرید. البته جنسیت افراد و میزان قدرت بدنی آنها هم در میزان کالری سوزی بی تاثیر نیست.


بهترین انواع شنا برای کاهش وزن

شنای پروانه در صدر لیست کالری سوزان قرار دارد و در هر 30 دقیقه شنا حدود 450 کالری می سوزاند.

اگرچه یادگیری شنای پروانه سخت ترین است، اما این شنا با تمام عضلات بدن شما کار می کند و تمرین شدیدی را ارائه می دهد.

کرال سینه در رده دوم قرار می گیرد، که سریع ترین در بین تمام حرکت های شناست.

گفته می شود این سبک شنا بیشترین تاثیر را در تقویت عضلات پشت دارد و همچنین می تواند شکم، باسن و شانه های شما را تقویت کند. شما به کمک این نوع شنا می توانید حدود 300 کالری در ساعت بسوزانید.

در حالی که کرال پشت تنها حدود 250 کالری در هر نیم ساعت می سوزاند، اما یکی از بهترین روش ها برای بهبود وضعیت اصلاحی بدن است.


چطور کالری بیشتری را هنگام شنا کردن بسوزانیم؟

اگر هدف شما کاهش وزن است، سعی کنید دو تا سه بار در هفته یا اگر می توانید بیشتر شنا کنید. یک برنامه تمرینی ساختاریافته را دنبال کنید که به شما کمک کند در زمان مشخص به هدف خود برسید.


شنا یا بدنسازی؟ کدام برای لاغری بهتر است؟

وقتی مردم به بدن رویایی خود فکر می کنند، اندام یک شناگر اغلب در ذهن تداعی می شود. شانه های قوی و پهن، میان تنه ورزیده و محکم، پاهای عضلانی و کشیده نشانه مطمئنی از تناسب اندام و قدرت ورزشی است.

برای بسیاری از افراد، شنا خاطرات آب های خنک، تعطیلات غرق در آفتاب، سفرهای هیجان انگیز دوران کودکی و حتی رفتن به استخر عمومی محلی برای آموزش را تداعی می کند.

اما علاوه بر آرامش‌بخش، سرگرم‌کننده و قابل دسترس بودن، شنا در واقع یک تحرک کاهش وزن فوق‌العاده مؤثر است که صدها کالری را بدون فشار فیزیکی ورزش‌هایی مانند بدنسازی و وزنه‌برداری می‌سوزاند.

در واقع، (بسته به وزن و میزان تلاشتان) می‌توانید تنها در یک جلسه نیم ساعته تا 550 کالری بسوزانید، که بیشتر از پا کوبیدن بر روی تردمیل یا شرکت در کلاس های بدنسازی و فشار وارد کردن دمبل ها بر بدن است.

شنا یک فعالیت پر تاثیر است زیرا شناگران از تعداد بی‌شماری ماهیچه‌های بدن برای حرکت در آب استفاده می‌کند و قلب و ریه‌های شما را مجبور به اضافه کاری می کنند و در نتیجه یک تمرین هوازی عالی را به همراه دارد.

علاوه بر آزادی شما برای انجام تمرینات شنای انفرادی، اکثر استخرهای عمومی جلسات ایروبیک آبی را نیز ارائه می دهند که به طور خاص به کاهش وزن و افزایش سطح تناسب اندام در آب طراحی شده اند که مهمتر از همه این است که به مفاصل نه تنها فشاری وارد نمی کند بلکه آسیب دیدگی ها بهبود می بابند.


بهره مندی کامل از فواید شنا برای لاغری به کمک لوازم شنا مناسب

شنا تمرینی است که روی هر ماهیچه بدن شما کار می کند و قلب شما را قوی و تناسب اندامتان را ایده آل می نماید. به علاوه، بر سلامت روان شما نیز تاثیر شگفت انگیزی دارد.

ابتدایی ترین وسایلی که برای شروع شنا کردن نیاز دارید یک مایو راحت است. ایران اسپورتر با ارائه باکیفیت ترین مایو شنا مردانه و مایو زنانه همراه شماست تا به راحتی متناسب با سلیقه خودتان انتخاب کنید، به استخر بروید و از دنیای آبی لذت ببرید.

به خودتان متعهد بمانید و سعی کنید که هر روز 1% بهتر شوید. در این صورت به مرور زمان شاهد پیشرفت و رسیدن به هدف تناسب اندام خود خواهید بود.

(رضا ملازینل)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی